Eilandhoppen in de Filipijnen

12 januari 2017 - Cebu, Filipijnen

Een kleine twee weken geleden zijn we na een lange reis aangekomen in Manilla. We hebben de overstap in Istanbul gelukkig nog kunnen halen na 6 uur vertraging op Schiphol. Dit was een geluk bij een ongeluk want in Istanbul hadden ze last van sneeuw. De dag na aankomst zijn we direct naar een ander eiland gevlogen, genaamd Cebu. Deze keer zonder vertraging en dat is vrij zeldzaam in de Filipijnen weten we nu.

We starten onze reis in Moalboal, een stadje aan een strand dat bekend staat om de enorme aantallen sardientjes die daar verblijven. We hebben daar dan ook tussen de miljoenen sardientjes gesnorkeld. Dit geeft een prachtig spektakel door het licht dat op hun schubben weerkaatst terwijl de scholen verschillende figuren vormen. We hebben tijdens het snorkelen voor de kust van ons hotel ook met een aantal schilpadden gezwommen en zeeslangen gezien. Als het oud en nieuw is hebben we nog een behoorlijke jetleg in Moalboal dus komen we niet verder dan een paar biertjes. De Filipinos feesten de hele nacht door met veel kabaal en vuurwerk. Het lukt ons dan ook niet goed om de jetleg hier weg te slapen.

Nog een beetje vermoeid vertrekken we naar het eiland Siquijor. Dit eiland met veel watervallen heeft aan de kust verschillende baaitjes met mooie stranden. We hebben voor de hele dag een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Zo hebben we een aantal watervallen beklommen met een lokale gids en veel gezwommen vanaf verschillende strandjes. Weer terug bij de lodge zagen we een bijzondere zonsondergang. Dit kwam vooraal doordat het eb was en de zee net een grote spiegel leek. Weer van het eiland Siquijor afkomen bleek iets moeilijker dan gedacht, Er gingen maar weinig boten naar Bohol, onze volgende bestemming, waardoor deze al snel volgeboekt waren. We stonden daarom heel vroeg op om voor de middag kaartjes te halen, en gelukt! De boten zijn best prima (ondanks de waarschuwingen van verschillende instanties) maar ook deze was wel vertraagd.

Aangekomen op Bohol doen we een nachttour in de jungle met de hoop een spookdiertje te zien. Ik (Marlies) heb er een gespot, maar wel van een grote afstand waardoor we het diertje niet heel goed konden zien. Later zijn we daarom nog in het Tarsier Sanctuary geweest om ze van dichtbij te zien. Ook op Bohol hebben we een scooter gehuurd om tussen de "Chocolate Hills" te rijden. De "Chocolate Hills" zijn grote vreemd gevormde heuvels waarvan de legende zegt dat de tranen van een reus deze hebben doen ontstaan. Over reuzen gesproken, zo voelen wij ons tussen de kleine Filipinos. De mensen zijn heel klein vergeleken met ons (of wij zijn heel groot), we worden daarom ook regelmatig gevraagd of ze met ons op de foto mogen.De Filipinos zijn enorm aardig en behulpzaam. Ze maken graag even een praatje of helpen met het zoeken naar een hotel en de juiste bus. De afgelopen dagen hebben we heel veel regen gehad. Dit komt door twee tyfoons, die wel vaker voorkomen op de Filipijnen. Het tyfoonseizoen is in December normaal gesproken afeglopen dus dit is erg zeldzaam, helaas. We zijn inmiddels weer terug op het eiland Cebu voor een tweede poging (de eerste poging viel helaas in het water "letterlijk en figuurlijk") om met walvishaaien te snorkelen en daarna naar Palawan te vliegen.

Na deze kleine twee weken hebben we ontdekt dat de Filipijnen veel meer is dan de mooie stranden en koraalriffen waar het vooral om bekend staat. Het binnenland van de eilanden is ook prachtig met hun regenwouden, rijstvelden en kleine dorpjes vol lieve mensen. We hebben nog iets meer dan twee weken in de Filipijnen te gaan, hopelijk met iets meer zon.

1. Coby:
    12 januari 2017
    Mooi verhaal Marlies, dank. Hopelijk krijgen jullie idd wat meer zon. Geniet verder en wees voorzichtig. Liefs van ons en een dikke zoen voor jullie.
  2. Jaap:
    12 januari 2017
    Maak mij maar weer jalours. Geniet er van en wordt maar lekker bruin. Terwijl wij hier in de sneeuw zitten
  3. Nancy:
    13 januari 2017
    Wat veel bijzondere dingen hebben jullie alweer gezien en gedaan! Hopelijk gaat de zon wat meer schijnen de komende weken. Veel plezier!
  4. Lian:
    15 januari 2017
    Mooi verhaal Sjoerd en Marlies, zo reizen we met jullie mee!
    Lieve groet
  5. Mem:
    15 januari 2017
    Ik zie ook blauwe lucht! Mooi verhaal hoor. Wij genieten zo een beetje mee. Ik moest wel zoeken tussen al het groen naar het spookdiertje, hij had zich goed versopt!
  6. Robert Iepsma:
    17 januari 2017
    Had het even gemist door gebrek aan facebook activiteit, maar super gaaf om dit zo te lezen. De Filipijnen dan toch maar even bovenaan de to-go list zetten ;)